Ook op school gaat alles steeds sneller en hebben onze kinderen te maken met overprikkeling en prestatiedwang. Hoe vinden en behouden ze de rust in zichzelf?

Hoe mooi zou het zijn als:

– onze kinderen op school dagelijks de dag zouden beginnen met korte zelfreflectie oefeningen om even stil te staan en dicht bij zichzelf te komen;

– ze dagelijks in de klas mogen ontdekken dat er in henzelf altijd een stille plek is waar ze naartoe kunnen gaan;

– ze zich niet alleen staande hoeven te houden maar iedere dag stevig geworteld starten;

– ze de dag zouden kunnen beginnen met een gevoel van veiligheid in zichzelf en in de groep.

Bij mijn dochter in de klas (groep 7 en 8) doen ze dit nu al ruim een jaar en onze ervaring is dat het heel snel rust brengt in de groep, maar ook meer betrokkenheid, concentratie en ruimte om de stof op te nemen. Ook de leerkracht ervaart hierdoor meer rust en ruimte.

 

 

Laat ons weten als je ideeën of suggesties hebt!

In samenwerking met De Nieuwe Yogaschool, Stadsverlichting en Scholengemeenschap Innoord, hebben we eind 2017 een pilot gedaan om te onderzoeken hoe yoga en mindfulness het welzijn van schoolkinderen en leerkrachten kan helpen bevorderen.

We geloven in de beweging om aandachttraining en zelfreflectie onderdeel te maken van het nationaal onderwijscurriculum. Net zoals gymnastiek 100 jaar geleden werd ingevoerd omdat men het belang van regelmatig bewegen ging inzien.

De Nieuwe Yogaschool biedt als vervolg op deze pilot een training aan voor leerkrachten, yogadocenten en iedereen die kinderen graag wil helpen zich veilig te voelen en in hun kracht te zetten.